Carmen

Van harte welkom bij Carmen van Arts Center Saint-Michel, waarbij terug dansers van Stichting Klassieke Dans zullen meedansen!

Het verhaal van Carmen herhaalt de eeuwige keuze tussen liefde en dood, passie en verwoestende apathie. De liefdesdriehoek, waar elke kant vol gevaar zit, brengt alle betrokkenen in verwarring. Carmen, de vermetele schoonheid, José, de soldaat gekweld door jaloezie, en Escamillo, de toreador op zijn dodelijke zoektocht – allemaal zijn het poppetjes in de handen van Fortune. Elke beweging, gebaar en blik is geladen met de dodelijke grijns van onheil.

Carmen zoals opgevoerd door de Sint Petersburgse balletcompagnie, Arts Center Saint-Michel, spreekt de taal van de klassieke dans. De Spaanse kleur is ruimschoots toegevoegd door de toespelingen op de traditionele dansstijlen – flamenco, seguidilla, farandole, paso doble. Krachtige variaties en intens dynamische monologen van de personages, Carmen’s sensuele duetten met José en Escamillo, verbluffende ensembles – deze zijn allemaal samengebonden in een pulserende structuur van het plot door de schitterende muziek van Georges Bizet. Afgezien van de fragmenten uit de gelijknamige opera, worden muziek uit het drama L’Arlesienne en andere symfonische stukken van de componist gebruikt in dit ballet.

28 oktober – 19u – Stadsschouwburg Sint-Niklaas
Ballet in 2 akten